Здрач и компания


Енея Вородецки

“Здрач” и последвалите я книги станаха изключително популярни по целия свят. Има един филм, готвят поне още два. Аз попаднах на серията абсолютно случайно и реших да видя за какво иде реч, след като прегледах много мнения в двете крайности.

Пожертвах няколко следобеда и ги изчетох от първата до последната. На английки, защото тогава само пъррвата беше издадена на български, пък и ми беше интересен езика на авторката в оригинал.

Да започнем поред. Предупреждавам, че не харесах книгите и тук съм опиасла подробно, как, защо и какво не ми е допаднало.

1. Корици.
Символизмът ми се видя твърде… еднопластов и малко прекалено елементарен.
Признавам, красиви са.
2. Герои.
След известно време сверяване, стигнах до извода, че всички герои изглеждат еднакво. Женските персонажи са идентични една с друга. Мъжките също. Различават се леко по тен и цвят на косите.
Личностите им са по-скоро отсъстващи. За четири книги не се видя никакво задълбочаване на фабулата, нито израстване на героите по какъвто и да е начин.
Пред двамата влюбени нямаше никакви трудности, всичко беше цветя, рози и блестящи вампири.

За блестящите вампири се изписа доста, колко са били оригинални, колко са били идейни… в описаните от С. Майер същества нямаше нищо вампирско, като изключим желанието им да пият кръв, което спокойно и успешно могат да подтискат когато си поискат. Цялотния им вид беше много ангелоподбен, общо взето, нямаше нищо вампирско. Преспокойно можеше автопрката да ги нарече и по друг начин, но нейсе.

Положителни/отрицателни образи
Добрите са богати и адски красиви. И бели… та чак блестят.
Лошите са бедни, не толкова привлекателни и … с тъмен цвят на кожата.
Това си мирише отвсякъде на расизъм. Който иска, да спори с мен на тази тема, да заповяда.

Способности. Бела Суон (името й означава красив лебед, няма да коментирам повече автори над 15 годишна възраст, които имат нужда да описват героите си чрез имената им) не може нищо особено. Тя е съвсем обикновено момиче, не блести с интелект или умения. Единственото, което тя прави във връзката си е да вика за помощ, да реве когато я зарязват и да позволява да й промиват мозъка по най-евтин начин.
Очаквах интересно завързване на личностите, когато Бела пораства и се изгражда като личност или поне осъзнава, че я манипулират, тормозят и това да е намек към милиони момичета по света – не позволявайте това.
Не само, че не е това, ами е обратното – ако искате перфектна връзка – трябва да търпите тези неща, защото той го прави защото те обича.
Т.е. колкото повече те бие, толкова повече те обича.

Едуард. Имаме сто и осем годишен девственик.
Той е девственик, защото … ъъъъ???
Той е твърд като скала (не се смейте, това си е описание). Защо желае да прави секс с Бела е абсолютно непонятно. Той няма кръв, нито има репродуктивни способности. Той казва, че тези неща умират с вампиризма. И че в тялото му циркулира отрова.
И все пак той успява да забремени Бела, както и да се роди жизнеспособно дете.
В което се влюбва зрял човек и иска… да… ъъъ, абе педофилска му работа.
Той е преследвач. Думата лично пространство за него е непозната. Приема, че може да прави каквото си поиска, когато си поиска и че иска ли, може да се наложи над всичко и всеки. И го прави.
Той е насилник, заплашва я, че ще се самоубие, прави я жертва, налага й се, едновременно с това я обижда, нарича я глупава (непрекъснато) и като цяло, държи се като класически насилник, като по учебник по психология. Непрекъснато демонстрира колко по-велик е,
И това е перфектният мъж??

Бела.
Както казах, единственото, което прави тя, е, че кръвта й мирише хубаво за Едуард.
Нищо повече. Тя не полага капчица усилие. Тя мрънка, мрънка и мрънка, но не прави абсолютно нищо. От живота си иска само да бъде съпруга на Едуард. Толкова.
Говорете ми за феминистични послания.
А, да… не отива в колеж и ражда ужасно млада. Много добър пример, налистина. И да, има момичета, които биха станали добри родители дори и много млади. Но Бела не е такъв пример. Тя едвам успява да се грижи за себе си, със самоубийствени наклонности е и е обсесивна. Аз лично не бих позволила подобна личност да припари дете, камо ли да го отглежда.

Техните отношения не почиват на каквато и да е интелектуална или емоционална връзка. Повтарят си до втръсване колко много се обичат и пр. Но това не замества реалността – те нямат нищо общо и освен да си обясняват колко се обичат, нямат каво да си кажат. Най-великата любовна история всъщност се оказва най-скучно желание за секс. Връзката им не мръдва за четири книги и те не се променят и на грам, въпреки че имат дете.
Красота.

П.П. Аз не съм виждала нито една двойка, която да може да си повтаря това по цял ден и да не се отегчат в един момент.
Както и не можах да разбера защо непрекъснато Бела се прекланя пред невероятната, богоподобна красота на Едуард (директен цитат). Ако беше дебел или с пъпки нямаше да влюбена в него, така ли. Т.е. книгите намекват тънко, че само красивите хора имат право да са и ще бъдат щастливи. Нещо повече, няма един герой, който да не е със съвършени пропорции. Ето вече нещо зловещо.
И още нещо… изразът лъвът и агнето е използван повече от 45 пъти за 4-те книги (+ може би недовършената Черно слънце).

Беше ми много интересно как се приемат книгите на запад и се оказа, че е невероятна мания. Книгите са предизвикали истински фуор сред подрастващите. Нещо повече, про-феновете често са склонни да проявяват насилие към инакомислещите.
След известно размишление осъзнах защо всички реагират така.
Книгите казват:
1. Ти си специален. Не защото си положил някакви усилия и си направил нещо значимо, а просто защото ти си ти. Не е и нужно да правиш нищо.
2. За теб ще има щастлив край, независимо дали си дадеш труда да ти се случи.
3. Винаги ще има кой да се грижи за теб.
4. Винаги, винаги, винаги ще си прав и винаги ще те обичат, независимо колко абсурдно и неадекватно се държиш с близките си.

И понеже анти-феновете отричат този розов поглед над нещата про-тата се ядосват. Как смеят те да твърдят, че човек получава това, което сам си е изработил. Как смеят да твърдят, че животът не е перфектен и че трябва да се постараеш. Как смеят да твърдят, че дай хард феновете не са специални и прекрасни.
И това е. Простичко, нали?

Като цяло, препоръчвам ви да я четете само ако нямате нищо по-интересно за правене или просто ви се чете нещо, което е интелектуалният вариант на МакДоналдс. :)

Аз чета: Twilight

Related Posts with Thumbnails

Подкрепи ме, като гласуваш

на горните два бутона!

Публикацията е от Monday, May 11th, 2009 и е в категория Книжен пазар, Преглед, Проза. Можете да следите коментарите към нея с RSS 2.0. Заповядайте да коментирате, или чрез тракбек да ми отговорите в своя блог!

  1. #1 by Ninefingers on May 12th, 2009

    Понеже явно ще трябва да се наслаждаваме на това “ревю” в де що има блог, ще взема да си повторя коментара:

    “Като цяло, това е доста кофти прекаран следобед. Силно препоръчвам да пропуснете и книгите и филма. А ако все пак ви се гледа филма, погледнете тук.”

    Цитатът е от тук:

    http://eneya.wordpress.com/2009/01/26/twilight/

    И се връзва доста интересно с това:

    “Пожертвах няколко следобеда и ги изчетох от първата до последната. На английки, защото тогава само пъррвата беше издадена на български, пък и ми беше интересен езика на авторката в оригинал.”

    Май авторката не е много наясно с времевия континиум.

    От там насетне ми е доста трудно да приема това “ревю” сериозно ;)

    И малко добавки:

    1) Като бонус е пълно със спойлери…
    2) Да видиш педофилство в конкретно коментирания момент при положение че си чел текста говори за доста… болно въображение.
    3) Харесването на дадена книга си е въпрос на личен вкус, но когато пишеш откровено неверни и неточни неща, за да си докажеш тезата се получава малко нелепо…

  2. #2 by Ghibli on May 12th, 2009

    Ако мога да попитам, авторката ли ви предложи материала си или вие й го поискахте? Ще ми помогне да си направя изводи за качеството на този блог.

    Що се отнася до самата статия, тя е писана без да са четени книгите, по синопсиси от уикипедия. Смея да го твърдя, защото това си личи дори и когато е редактирана издайническата фраза “прочетох ги за един следобед” (която присъстваше в оригиналната статия в блога й)(става въпрос за сумарно над 2000 страници). На няколко места се споменават характерни детайли от сюжета, които всъщност не присъстват в книгите (но пък присъстват в едни пародийни синопсиси в нета). В добавка, статията продължава да съдържа немаркирани спойлери – за мен това е престъпление.

  3. #3 by Eneya on May 12th, 2009

    Гибли, Деветопръсти, ако не можете да си представите използването на такова нещо като екстраполация, защо четете литература, не ми е ясно, особено пък фентъзи или фантастика от какъвто и да е вид.

    Гибли, ако според теб подобна книжка е върхът на литературата, това си е твое мнение, аз обяснявам защо според мен книгата е доста притеснителна и обезпокоителна.

    Умението да тълкуваш текстове и да разсъждаваш над посланието за мен е не по-малко важно от самото произведение. И както вече казах, ако според вас отношенията им са нормални, ок… просто според мен не са и това е.

    Ако можете да ме оборите с примери и някакви факти, давайте. Защото на мен нищо не ми струва да пусна един линк към всички цитати (които някоя добра душа е извадил от текста, нещо, което аз не се сетих да направя), които са меко казано, притеснителни… само кажете. И не, не съм вадила нищо от контекста, но за сметка на това съм приложила малко здрав разум.

  4. #4 by Lilyan on May 12th, 2009

    Случайно попаднах на сайта на фенклуба на “Здрач” Препоръчвам на любопитните да отидат и да надникнат там. То си е цяла индустрия. Няма да се учудя ако започнат и ритуални самоубийства на тийнейджъри.За мен си е направо тревожно!

  5. #5 by Ghibli on May 12th, 2009

    Енея, след като се обърна към мен, ще ти отговоря. Да не би някъде тук да казвам, че тази книжка е върхът на литературата? Коментарът ми беше посветен единствено на обективните недостатъци на статията ти. А именно на факта, че е написана, без да си чела книгите, което за мен е достатъчно да приключи разговорът за достойнствата й, и че съдържа спойлери без предупреждение, което е проява на изключително лош вкус (лично аз ти пожелах много лоши неща, когато ги прочетох преди да съм прочела последната книга, можеш да си сигурна, че много други хора също са реагирали така).

  6. #6 by Vikz on May 18th, 2009

    Добре прочетох коментарите и съм чел първата книга защото не ми достига време за губене че да прочета и другите.Така най-голямата ми критика е в представата на авторката за вампирите…това е чиста гавра с истии като Носферату,Ван Хелсинг,Дракула,Сейлъмс Лот и др.Блесящи вампири…по добре да бяха наречени феи или пеперудки…Като цяло изобщо не ми хареса блудкавата представа на авторката за сюжет…

  7. #7 by Eneya on May 23rd, 2009

    Както казах, чела съм книгите. Това е повече от явно.
    Това, че правя различно то твоето тълкувание, не означава, че съм идиот, а че имам различно мнеие и го изказвам ясно, но също така го и аргуемтнирам. Пукнат аргумент не видях от теб пък, в доказателство на твърдението ти.
    Критиките ми са доста конкретни и детайлни, покриват 5-те книги.
    Точка.

    Не желая да дискутирам тази тема повече с теб, защото се превръща в твърде глупаво заяждане, а книгите и авторката просто не си заслужават.

  8. #8 by Хриси on May 31st, 2009

    Наистина съм много изненадана от прочетеното по-горе…
    Искам да споделя мнението си за книгите и горния коментар… все пак предупреждавам, че изцяо съм чела само първата книга – покрай всичките си изпити нямах никакво време – а от другите съм чела някой откъси, и естествено чух мненията на приятели…

    Мога да кажа,че човекът написал горния текст наистина не е дете, тийн и дори е доста голям… очеидно е изгубил онова детско чувство в себе си – за простичкото… за красивото! Започвам подред:

    1.Защо по дяволите кориците да са повърхностни ?! Всяка изразява точно определено нещо – първата например е с ябълката – забранения плод от Библията… забранен точно толкова, колкото и любовта между вампир и момиче! Тук съм съгласна – наистина са красиви!

    2.Описанието на вампирите – не било достатъчно вампирско?! /Че ти всякаш знаеш как изглежда вампир за да направиш такова изказване…/ Свикнали сме вампирите да стоят на тъмно да не се показват, да ядат хора и тем подобни… сега идва нещо ново и всички скачат срещу него! Самата авторка признава, че не знае абсолютно нищо за вампирите, че има съвсем съвсем бегла представа и нейните образи са си просто нейни! А и всеки е уникален – Едуард чете мисли, Алис вижда бъдещето, Емет е супер силен, Розали е ужасно твърдоглава, Джаспър предразполага към дадено настроение без никакво усилие, Есме е много грижовна към всички, а Карлайл се е преборил с прирдата си! …. Кое му е еднаквото !?

    3. Тук за цвета на кожата преполагам се има в предвид втората и третата книга, но пак не съм много съгласна …. толкова “плю” по вампирите, а сега изведнъж ги наричаш добри?!

    4.За Бела и Едуард искренно се разсмях! Какво бе това тълкуване – само ревяла и викала за помощ… пък той защо бил детствен – умирал е от грип на 17 /твърде млад/, а след това измъчвал себе си, че е такъв… дали му е било до това да “захвърли детствеността си” ?! А това “педофилска му работа” направо ме изкара от релси! … Сега и педофил го направи!Ужас! Преследвач бил…/сериозно?!/ ми да те светна вампир е – това му е природно дадено!

    5. После… как така имат дете?! -Ми ще имат, защо да нямат… “Нали уж само отрова имал във вените си”…е, явно любовта му е дала и малко кръв, та е направил живо, дишащо дете… Не забравяш ли нещо очевидно – това е ФАНТАСТИКА и в нея има неща, които може да не се случват, да не са реални, да са променени – какво толкова те учудва?

    6. Защо Бела повтаряла,че Едуард е красив, и ако бил дебел с пъпки дали щяла да го обича…/Тук отново се смях доста/ -Ами дали щеше да е толкова интересно… как щеше да започне историята тогава – двамата да се срещнат в някой магазин за козметика, където той търси крем против пъпки или в някоя фитнес зала ?!

    7. Любовта им била лесна – ей, ти ще кажеш… Лесно ли е да се бориш с мисълта, че си срещнал любовта на живота, не на вечноста, а трябва да се разделите защото ти съвсем неволно можеш да й разбиеш мозъка?! Или е лесно минути преди да видиш любимия да тръгнеш да спасяваш майка си, която те чака при вампир, знаейки че единствения начин да я спасиш е да замениш живота й с твоя?! И то като знаеш, че всичко ще свърши бавно и мъчително?! Това ли за теб е лесно?! Не искам и да си помислям какво е трудно тогава…

    Та това пък е моето мнение… оценявам и вашето, не не мога да разбера защо тълкувате всичко толкова повърхностно… Нищо лично, надявам се никой не съм обидила =)

  9. #9 by zzzz on June 5th, 2009

    we wie znaete li kakvo predstavlqva edin vampir izobshto xora.. kolkoto do filma i knigite te sa si mnogo dobre abtorkata taka si predstavq vampirite sa kakvo sa v sushtnost ne znaete taka che ne se pravete na ymni kat ne vi xaresvat knigite napishete novi otvorkovci ..samo znaete da kritikuvate

  10. #10 by Хриси on June 5th, 2009

    дам… и аз мисля да поспоря с Енея на тази тема…. обаче явно тя не иска…

  11. #11 by zori on August 16th, 2009

    хора вижте сега,тази история е харесвана мн от младите хора.Аз съм на 17 и съм чела първата книга.Мога да кажа,че не ме впечатли защото наистина няма особена дълбочина в образите,но като идея не е лощо.Би могло да се напише по-добре,но това е мое мнение.Колкото до Енея,искам да й кажа,че няма как да напише такава критика срещу толкова харесвана книга и да очаква позитивизъм.Няма смисъл от спорове,всеки има различно виждане тук само ги изказваме.А колкото до Хриси,за едно нещо съм съгласна с нея.Това наистина е ФАНТАСТИКА и би трябвало да има такива елементи,фантастиката не е реалистична.За мен това не е книга,която бих чела,филмите да,интересни са,но книгите не благодаря.Не ми допада стилът на писане,пък и не си падам по фантастики.ПОВТАРЯМ-НЕ СЕ КАРАЙТЕ.ако някой иска да дискутираме темата моля да ми пише-skype-zorito_federer

  12. #12 by tina on August 17th, 2009

    Филма е интересен.Книгите още повече.Учудена съм от всички отрицателни мнения написани из интернет.Още повече,че има хора,които казват че сега само оставало тийнейджърите да започнели масови самоубийства.Особено при положение,че всичко,което се бълва от Холивуд и Америка е свързано с доста повече насилие.
    Книгите са написани за младото поколение и мисля,че всеки нормално мислещ човек знае,че вампири няма и че ако пие кръв няма да се превърне във вампир.
    Хората трябва да спрат да бъдат толкова черногледи и да видят и добрата страна на книгите.
    Най-напред-хората,които четат книгите да се замислят за начина по който героите в нея се държат един към друг,за начина по който любовта им един към друг ги сплотява,за отношенията в семейството,за отношението към учението,за всички малки неща,на които всички пропускат да обърнат внимание докато четат книгите,защото са твърде скептично настроени.
    Другото,което е важно,е това,че ние хората май забравихме как се обича.Затова фантазията на една американска майка на три деца,измисли същества много по-силни и много по-различни от нас,за да ни припомни как се обича.
    И само да отбележа:аз също казах,че филм за вампири няма да гледам(а после в момента в който филма свърши си изтеглих и четирите книги;прочетох ги на един дъх и след една седмица си ги купих на английски и ги прочетох отново),аз не съм на 17 години и въпреки това смятам,че книгите са интересни и аз не смятам,че трябва всяка книга да е написана на висок стил,за да е добра.
    Затова,хора отворете си сърцата и отдайте дължимото на хората,които обичате,защото книгите са написани точно затова.

  13. #13 by zori on August 19th, 2009

    Не съм казала.че книгата не е добра.Тя е,но не е страхотна.А за да си струва една книга четенето тя не трябва да бъде просто “добра” тя трябва да е страхотна.Да,нека се обичаме,но това няма нищо общо с качеството на написаната книга.Тя не е далбока.Могат да ме разберат само тези,които пишат,защото аз пиша и мога да кажа,че съм прочела страшно мн чужда и българска литература и мога да дам само един съвет:Не си губете времето за тези книги,ако не сте прочели нищо от българската или чуждестранната класика.За ценителите на прозата мога да кажа-прочетете “Invictus” на Уилям Хенри и после ми говорете за далбочина на образите в Тwilight.

  14. #14 by zori on August 19th, 2009

    поезията исках да кажа,моя грешка и “дълбока” съжалявам за грешките :D

  15. #15 by red on September 11th, 2009

    Прекалено много се изживявате като критици! За да стане една книга толкова популярна на дали пък е толкова лоша, не мислите ли? Вероятно Вие сте по добри писатели, поети и прочие, но ще поживеем и ще видим!
    Писателката е новатор, защо? Представя една доста изчерпана тема т.е. вампирите в съвсем друга светлина, която е различна и интересна на хората на които им е писнало от едно и също. Друго, говори за любов и добрите взаимоотношения между видовете хора и хишници, ако може така да ги нарека. Всеки търси любов така е устроен света, както и всеки прави грешки! Все пак наистина това е фантастика с романтичен привкус и драма в едно, която е достъпна като език и садържание за много широка аудитория от хора. :) ))))))

(няма да се публикува)