10 съвета за по-добро писане на разкази: Избиране на гледна точка

Четвъртият съвет от поредицата десет (превод от този сайт) е посветен на един много важен избор за писателя, който се прави в началото на писането – избирането на типа разказвач на историята. Немислимо е съветите на всепризнати международни професори по творческо писане да са ви безполезни, затова не се колебайте, а ги прегледайте и се убедете сами в правотата им!

Съвет №4. Избиране на гледна точка на повествованието

Какво значи това? Да водиш разказа от първо, второ или трето лице. Като писател е важно да си изясниш кой ще говори и колко информация ще е достъпна на разказвача в разказа. Той може да бъде въведен дирекно в действието субективно или просто да предава фактите без личното си участие.

Първо лице – Историята се разказва от името на Аз-а. Героят може да е главен (директно да участва в цялостното развитие на творбата) или второстепенен – говорещ за събитията случващи се около протагониста (главния герой). Този тип повествование е добър за начинаещите писатели, защото е по-лесен за пресъздаване.

Второ лице – Разказът е насочен директно към “теб”, като читателят е директен участник в сюжета.

Трето лице – Разказва се какво прави “той”, “тя” или “то”. Третоличният говорител може да е частен (ограничен) – говори само от гледната точка на един персонаж, или всезнаещ – знае всичко за всеки от героите.

Разказвачът може да вземе страна в представяния конфликт, може да бъде максимално открит или може да се въздържи от позиция, ако желанието на писателя е да “предизвика” читателя да размисли върху случващото се.

Лоръл Уорк за воденето на повествованието:

Първолично – “Обединени разказвач и читател преминават през серия от препятствия”, като така навлизат във възприятията на един герой. Това може да ограничи читателските връзки с други герои в разказа.

Второлично – “Поставя читателите динамично в средата, така те се срещат пряко с конфликта.” Тук е важно героите да се поставят в реална обстановка, за да не пропусне писателят да изясни всички детайли, необходими на читателя за пълноценното му участие в творбата.

Третоличен “всезнаещ” разказвач – Позволява откриването на мислите и мотивите на всеки от героите. Много е важно да има преходи при преминаването от герой на герой.

Ограничен третоличен говорител – Набляга на емоциите и мислите само на един герой. Тук писателят трябва да помисли кой е най-удачният начин да изрази отсъствието на главния герой от определени сцени.

Очаквайте скоро петата част от серията, която описва правилното изграждане на диалог между героите. А докато дойде и тя, разгледайте предходните съвети:

Comments

  1. jasi says:

    Съветите могат да бъдат прочетени по-подробно в книгата,,Курс по творческо писане” на Йосип Новакович.Добро резюме е направено тук…

  2. Anonymous says:

    jasi :Съветите могат да бъдат прочетени по-подробно в книгата,,Курс по творческо писане” на Йосип Новакович.Добро резюме е направено тук…

  3. 100 free online dating for seniors

  4. totaly free online dating

  5. top free dating sites no fees

  6. free ssbbw dating sites

  7. supplements for keto diet

  8. keto delivery meals

  9. keto powder says:

    getting off keto diet